Explorer de nouvelles valorisations d'une collection. Le cas du Louvre
Résumé
In this paper, our objective is to analyse historical and contemporary transformations of museums as the quest for new dimensions of the value of the collection. A museum's collection forms a manageable platform of works of art, from which the organization tries to activate new valuations. This communication presents a genealogical model of the museum which demonstrates that management practices and knowledge have always been present in museums, since their invention during the 18th century. The case study of the Musée du Louvre, especially the design process of a new museum in the north of France, provides empirical insights on how a century-old institution explores new potentials of value.
Cette communication se propose de comprendre les transformations historiques et contemporaines des musées comme de nouvelles dimensions de la valeur, la collection s'apparentant à une base d'oeuvres à gérer, à partir de laquelle le musée tente d'activer différentes valorisations. Une généalogie des conceptions muséales est proposée qui montre que les problématiques, dispositifs et connaissances gestionnaires ont toujours été présents dans les musées. L'étude de cas du musée du Louvre, et en particulier les processus de conception d'une nouvelle antenne du musée à Lens, éclaire les modalités d'exploration de nouveaux potentiels d'action d'une institution pluriséculaire.