Accéder directement au contenu Accéder directement à la navigation
Article dans une revue

Distributional effects of a carbon tax on car fuels in France

Abstract : This paper analyses the distributional effects of alternative scenarios of carbon taxes on car fuels using disaggregated French panel data from 2003 to 2006. It incorporates household price responsiveness that differs across income groups into a consumer surplus measure of tax burden. Carbon taxation is regressive before revenue recycling. However, taking into account the benefits from congestion reduction induced by the tax mitigates regressivity. We show also that recycling additional revenues from the carbon tax either in equal amounts to each household or according to household size makes poorest households better off.
Type de document :
Article dans une revue
Liste complète des métadonnées

Littérature citée [27 références]  Voir  Masquer  Télécharger

https://hal-mines-paristech.archives-ouvertes.fr/hal-00530054
Contributeur : Yann Ménière <>
Soumis le : lundi 15 novembre 2010 - 16:15:39
Dernière modification le : jeudi 17 septembre 2020 - 12:29:32
Archivage à long terme le : : mercredi 16 février 2011 - 02:59:57

Fichier

CWP_1019.pdf
Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Identifiants

Citation

Benjamin Bureau. Distributional effects of a carbon tax on car fuels in France. Energy Economics, Elsevier, 2011, 33 (1), pp.121-130. ⟨10.1016/j.eneco.2010.07.011⟩. ⟨hal-00530054v2⟩

Partager

Métriques

Consultations de la notice

449

Téléchargements de fichiers

1794